Odpustenie
Prečo by som mal, a ako sa to dá?
Renomovaný pastor a spisovateľ Timothy Keller vo svojej novej knihe zápasí s pálčivou otázkou: Prečo by sme mali odpúšťať tým, ktorí nám ublížili? Je to jadro evanjelia, ale nie je to dôležité len na náboženskej úrovni; odpoveď na otázku odpustenia má obrovský vplyv na spoločenosť a kultúru okolo nás. Závisí od nej, ako sa v našich životoch správame k ľuďom a problémom, ktorým čelíme. Aké to je, keď v sebe nosíme hnev a neodpustenie? Koľko nás to stojí v porovnaní s odpustením? Prečo na tom záleží nielen v duchovnej oblasti ale aj v každodennom živote?
Keller so svojou charakteristickou múdrosťou a hlbokým spoliehaním sa na Bibliu pomáha čitateľom premýšľať o týchto otázkach tak, aby mohli prehodnotiť svoj život pohľadom na Ježiša, ktorý nám ukazuje, ako žiť vo svete – a ako môžeme žiť v duchu odpustenia.
Pozrite si podcast o tejto knihe:
11,00 € – 12,00 €
- Popis
- Ďalšie informácie
- ukážka #1 - Falošné pokánie – sebaľútosť
- ukážka #2 - Citáty z knihy
- Recenzie (0)
Popis
Zmysluplné odpustenie je jednou z najťažších vecí, ktoré človek môže urobiť. Ak neodpustíme, pohltí nás hnev a pomsta. Bez odpustenia nie je možné prekonať bolesť a krivdu, a len málo ľudí pozná spôsob, ako druhým úplne odpustiť a napredovať v živote. Schopnosť odpúšťať je základná zručnosť, ktorá zasahuje priamo do jadra toho, čo znamená byť človekom. V tejto knihe Timothy Keller ukazuje čitateľom, prečo je odpustenie dôležité, a navrhuje spôsob, ako odpúšťať tak, aby spravodlivosť zostala zachovaná a zároveň aby sme nestratili svoje vnútro.
TIMOTHY KELLER spolu so svojou manželkou Kathy a ich tromi synmi založil Redeemer Presbyterian Church v New Yorku. Dr. Keller založil aj Redeemer City to City, v ktorom pripravili a vyškolili zakladateľov a lídrov pre viac ako tristo nových zborov v takmer päťdesiatich mestách po celom svete. Je autorom mnohých kníh, medzi ktoré patria aj v slovenčine vydané Božia múdrosť pre zmysluplný život, Márnotratný prorok, Dáva Boh zmysel? a iné.
Ďalšie informácie
Hmotnosť | 0,28 kg |
---|---|
Rozmery | 20 × 13 × 2,5 cm |
Autor knihy | Timothy Keller |
Formát | epub, kniha, mobi, PDF |
Väzba | brožovaná väzba (mäkká) |
Počet strán | 279 |
Rok vydania | 2025 |
Pôvodný názov | Forgive: Why should I and how can I? |
Prekladateľ | Mgr. Michal Čerevka |
ISBN | 978–80–99903–44–0 |
ukážka #1 - Falošné pokánie – sebaľútosť
Pred niekoľkými rokmi som robil pastoráciu jedného manželského páru. Muž na adresu svojej ženy neustále upadal do hrubého, nahnevaného a urážlivého jazyka, čo ju hlboko zarmucovalo a ubližovalo jej. Súhlasil, že ku mne bude počas troch rokov chodiť na poradenstvo, ale bolo zjavné, že sa to vždy dialo až vtedy, keď mu pohrozila, že ho opustí. Až v tom momente prišiel a bol ochotný zmeniť svoje správanie. Tieto zmeny však zmizli, len čo sa hrozba odlúčenia a rozvodu pominula. Inými slovami, neoľutoval, že ubližuje svojej žene a že zneucťuje svojho Boha. Neľutoval hriech, len seba.
Sebaľútosť nikdy nevedie k zmene. Ľutovať vlastný hriech si vyžaduje lásku. Keby skutočne miloval svoju ženu – a miloval svojho Boha – nenávidel by hriech a ten by potom nad ním začal strácať moc. Sebaľútosť viedla len k povrchným zmenám, ktoré sa nikdy skutočne nedotkli jeho srdca, a preto ani nespôsobila žiadnu trvalú zmenu v jeho správaní. Sebaľútosť sa na pokánie len hrá, v skutočnosti je to zaujatosť sebou samým, a to je podstata hriechu.
Začnete sa meniť, iba ak si uvedomíte, že ste nielen porušili Boží zákon, ale zároveň ste zlomili Bohu srdce, lebo ste Ho zneuctili a zarmútili. Skutočné pokánie sa začína tam, kde sa končí prenášanie viny na niekoho iného a kde sa končí sebaľútosť.
Britský pastor Richard Sibbes vo svojom slávnom diele Nalomená trstina (1630) napísal, že sebaľútosť sa končí len vtedy, keď prestanete premýšľať o následkoch. Pokánie nenastane vtedy, keď „trochu skloníme hlavu, ale keď začneme pracovať na našom srdci, až kým sa hriech pre nás nestane odpornejší ako trest“9.
Stephen Charnock, ktorý bol takmer jeho súčasníkom, napísal Diskurz o hriechu, v ktorom živo rozlišuje medzi tým, čo nazval zákonníckym pokáním, poznačeným sebaľútosťou a medzi skutočne „evanjeliovým“ pokáním. Zákonnícke pokánie pramení hlavne zo strachu z trestu, zatiaľ čo skutočné pokánie vyplýva z úvah o Božej dobrote a teda z pocitu vlastnej nevďačnosti a nedostatku lásky. Falošné pokánie kričí: „Rozčúlil som moc, ktorá je ako rev leva. Vyprovokoval som zvrchovaného Pána neba a zeme, ktorého Slovo dokáže zničiť základy sveta.“ Avšak evanjeliom odsúdený človek kričí: „Rozzúril som dobrotu, ktorá je ako kvapkanie rosy. Urazil som Boha, ktorý sa ku mne správal ako priateľ. Moje tvrdé srdce utieklo od fontány slasti a teraz sa čľapoce v špinavej kaluži!“10 Slová kajúcneho srdca znejú takto: „Áno, Pane, som zarmútený pre následky svojho hriechu. Tie ma však len prebudili, lebo som sa dopustil hriechu, voči inému človeku a voči Tebe, môj Stvoriteľ, Zachránca a Vykupiteľ.“ Pokánie sa začína tam, kde sa končí sebaľútosť.
ukážka #2 - Citáty z knihy
Ak veríte evanjeliu, že len milosťou a nezaslúženým odpustením od Boha môžete byť spasení, no naďalej sa správate nevraživo, poukazuje to prinajmenšom na skutočnosť, že ste vo svojom živote zatvorili dvere pred skutočným účinkom evanjelia. Možno si len niečo nahovárate a evanjeliu možno ani vôbec neveríte.
Ak do svojho problému s hnevom nezapojíte odpustenie, zloba z vás dokáže urobiť prízrak,
ktorý vás pomaly, ale isto premení na nepokojného ducha – na niekoho, koho ovláda minulosť, niekoho, kto nevie nájsť pokoj.
Skutočne silní ľudia okolo seba nemlátia v hneve, ale s plnou sebakontrolou sa snažia konať spravodlivo a láskyplne.
Ak z nejakého dôvodu nedokážete odpustiť rodičom, naruší to váš celkový postoj k autoritám. Ak máte vlastné deti, môžete sa im to snažiť prehnane vynahrádzať a robiť pre nich buď viac, alebo, naopak, menej, v porovnaní s tým, čo vaši rodičia robili pre vás.
Ako rodič môžete dopadnúť tak, že o svoje deti sa nebudete starať podľa ich potrieb, ale podľa svojich.
Napokon tu máme druh falošného pokánia, ktoré je nadmerne emocionálne. Prejavuje sa nápadne prehnanou sebanenávisťou, plačom a slzami. Poslucháči cítia povinnosť týchto ľudí upokojovať, že nie sú až takí zlí. Pravým zmyslom takého sebaobviňovania je vyvíjať na okolie, ba dokonca aj na Boha tlak, aby nikoho ani nenapadlo takého človeka obviňovať, ale namiesto toho ho majú ospravedlniť a odpustiť mu. Jeho vnútorná logika znie asi takto:
„Ak sám seba dostatočne ponížim, určite to odčiní môj hriech a všetci na mňa prestanú tlačiť.“ Keď používame sebatrýzeň ako nástroj na odčinenie hriechov, odmietame Božie odpustenie, čo je rovnaké, ako pri opačnom správaní – urazenom popieraní, že sme urobili niečo zlé.
Boh nie je len Bohom lásky alebo Bohom hnevu. On je oboje. Ak váš postoj k Bohu nemôže zahŕňať oboje, v tom prípade máte skreslený pohľad na realitu a na odpustenie obzvlášť.
Ak vidíte iba milujúceho Boha, ktorý nikdy nehovorí nie, alebo ak vidíte iba nahnevaného Boha, ktorý nikdy nehovorí áno, skresľuje to váš pohľad na život. Ovplyvní to vaše rozhodovanie, váš pohľad na iných ľudí, to, čo si o sebe myslíte a v akom vzťahu ste s okolitým svetom. Možno to vyznie príliš zjednodušene (ale len zdanlivo) ak povieme, že keď veríte iba v Boha lásky, budete žiť ako rozmaznané dieťa a ak veríte iba v Boha hnevu, budete žiť ako týrané dieťa. Božiu lásku a hnev nikde inde nemôžeme vidieť natoľko prepojené ako na kríži, kde sa stretáva jedno s druhým, a pôsobia spoločne. Len cez pochopenie a radosť z Kristovho diela na kríži nemusíme žiť ako rozmaznané alebo ako týrané deti.
Tento produkt môžu ohodnotiť len prihlásení zákazníci, ktorí si ho kúpili.
Možno by sa Vám páčilo…
-
Kázeň
Autor knihy Timothy Keller -
Márnotratný prorok
Autor knihy Timothy Keller 9,00 € – 11,00 € -
Viera a práca
Autor knihy Timothy Keller -
Modlitba
Autor knihy Timothy Keller -
Manželstvo
Autor knihy Timothy Keller -
Dáva Boh zmysel?
Autor knihy Timothy Keller
Recenzie
There are no reviews yet